תיווך מגרשים - איך הופך מגרש מגורים לשטח מסחרי
נכתב בתאריך: 12/05/22
משבר הנדל"ן בישראל חשף תופעה מדאיגה, לא מעט דירות הוסבו לשטחי מסחר, מה שהקפיץ את מחירי הדיור אך גם העלה את התשואות על נדל"ן מסחרי
נתונים שהוצגו במהלך 2010, גילו שהתשואה על נדל"ן מסחרי באיזור ת"א עלתה ביותר משלושים אחוז במהלך השנים האחרונות, ברחבי הארץ בכלל התשואה עלתה בממוצע בלמעלה מעשר אחוז רק בשנה האחרונה.
נתונים אלו הינם מפתיעים ולא מפתיעים כאחד. מצד אחד, הם מפתיעים מאחר וידוע הוא שאין מספיק שטחים לבנייה (כולל בנייה מסחרית), לראייה משבר הדיור החמור שקיים בישראל.
מצד שני, התשואות במסגרת נדל"ן מסחרי, הן במסגרת תיווך משרדים או תיווך מגרשים עלו בגלל ביקוש גבוהה , דבר שאנו יכולים לראות הן בשינוי יעוד של דירות לשטחי מסחר והן בבניית מרכזי קניות, והדוגמא הבולטת היא כניסתם של חברות בנייה שונות לבניית מרכזי קניות קטנים בשכונות.
הסבר אחר שנותנים מומחים בתחום הוא, המגבלות שהציב בנק ישראל על החזקת דירה שנייה והריבית היקרה על משכנתאות, גרמה לרבים לעבור אל נדל"ן מסחרי, כאן ההלוואות נוחות יותר, ואין מגבלות קשות כמון בהחזקת דירות.
כיצד מתווך יכול ליהנות מהשינוי
אפשר לדבר שעות כיצד השינוי משפיע על משקיעים, אך מטרתנו בסופו של דבר היא להראות כיצד מתווכים יכולים ליהנות מכל זה.
ובכן, ראשית עליהם לגלות היכן נמצאים האיזורים "האופנתיים" וכמו בנדל"ן מגורים גם בנדל"ן מסחרי, ישנם כללים שונים, לא כל משרד מתאים לכל מקום ולא כל פרויקט מסחרי יכול לשבת בכל מקום.
שנית, עליו לבדוק מה הרשויות דורשות. הדבר נכון בהנחה ומדובר על תיווך מגרשים, יהיה הרבה יותר קל למתווך להציג בפני הרוכש את האופציות שעומדות בפניו עם המגרש , ברגע שיהיה לו את הידע על התקנות והדרישות של העייריה. כאן צריך לציין נקודה מקדימה, רצוי לפנות אל תיווך מגרשים שאין עליהם דיון משפטי או בעייתיות מסוימות.
היו כבר לא מעט מקרים, שנרכשה קרקע ורק אחרי הרכישה גילה הרוכש שועדה התכנון מסרבת להעניק לו את הזכות להקים בה מה שהוא רוצה.
שלוש, לראות את המקוריות שהוא יכול להפיק מהדבר. רוצה לומר, אין טעם לנסות לשווק קרקע לבניית מרכז מסחרי באזור שרבוי מרכזים כאלה. בסופו של דבר הרוכש ירצה לדעת שהוא יכול להפיק מהקרקע רווח.
אלו איזור מתאימים למסחר
במובן מסוים אפשר לומר שמעט מאוד השתנה במהלך השנים באפיון קרקעות למסחר.
כמו שבימי קדם היה נהוג לעשות מסחר בצמתי דרכים, אזורים מיושבים , כך גם בימינו המסחר יתבצע לצד כבישים מרכזיים, תחנות דלק גדולות, איזורי היי טק מפותחים, מרכזי ערים ושכונות גדולות (בעיקר שכונות חדשות ומתפתחות), תחנות רכבת. עם בשנות התשעים-האלפיים ראינו יציאה של קניונים ומרכזי קניות מחוץ לערים (בעיקר מטעמי מחסור בשטח) הרי שעם הזמן אנו שמים לב שיש חזרה אל הערים, בדמות מרכזי מסחר קטנים יותר.
נקודות אלו חשובות לא רק למתווך אלא גם לרוכש הקרקע, אחרת הוא עלול למצוא את עצמו במצב בו הוא רוכש קרקע למסחר במקום לא נגיש, לא מוכר , שהציבור לא מעוניין להגיע אליו.
בשנים האחרונות אנו רואים בנייה של שכונות שלצידן מרכזי מסחר שנועדו לשרת את תושבי השכונה בלבד, דוגמא בולטת הוא קניון G בצמרת, שמשרת את הדיירים של מגדלי YOO בתל אביב