תיווך נדל"ן הוא אחד מתחומי העיסוק היציבים והרווחיים בישראל. מתווך נדל"ן אמון על מציאת קונים לדירות מצד אחד ומציאת דירות ובתים למכירה מצד שני.

מהו פוטנציאל הרווח הגלום בתיווך נדל"ן? ממה נובעת החשיבות הרבה של מתווך איכותי להשלמת עסקת הרכישה? מהן הדרישות החוקיות ממתווכי נדל"ן ואיך ניתן לעמוד בהן? מה כולל קורס נדל"ן ומה לומדים בו? מהן עלויות הקורס ומה משפיע על העלויות? אילו מוסדות לימוד מוכרים מציעים לימודי תיווך נדל"ן?

 

בשורות להלן נתמקד בתחום התיווך, בפוטנציאל הרווח הגלום בו ואיך ניתן להיכנס לתחום מאתגר זה.

 

מהו פוטנציאל הרווח הגלום בתיווך נדל"ן

 

תחום הנדל"ן בישראל, בדגש על נדל"ן למגורים, הוא אחד התחומים שנהנים מיציבות רבה, וצמיחה מתמדת. הביקוש לדירות ובתי מגורים גדול מההיצע, מה שהוביל בעשורים האחרונים לעליות משמעותיות ורצופות במחירי הדיור. הביקוש הגבוה הוביל לעלייה בדרישה לשירותי תיווך, ומכאן גם במתח הרווחים של כל אחד מהעובדים בתחום מעניין זה.

 

על פי ההערכות המקובלות, פוטנציאל הרווח של מתווך עומד על 12,000 – 13,000 ₪ לחודש בתחילת הדרך. השכר הזה גבוה בכמה מאות שקלים מהשכר הממוצע בעת כתיבת שורות אלה, שעומד על 12,600 ₪ בקירוב. מתווך שמצליח להשתלב במקצוע, רוכש את המיומנות הדרושה ומפתח חושים חדים לזיהוי עסקאות פוטנציאליות, עשוי להכפיל ואף לשלש את ההכנסות שלו במהלך השנים. הפוטנציאל נגזר מכמה גורמים, שלכל אחד מהם עשויה להיות השפעה על ההכנסה של המתווך:

 

  • שכיר או עצמאי: בדרך כלל, מתווכי נדל"ן הם עצמאיים, אבל לא בהכרח. מתווך שכיר עובד על שכר ועמלות. אמנם השכר יציב, אבל פוטנציאל ההתפתחות מוגבל. מתווך עצמאי גוזר את השכר שלו מהעסקאות שסגר ותו לא. מצד שני, עצמאי צריך זמן כדי ליצור מוניטין ולהגיע ללקוחות שלו בכוחות עצמו.
  • עובד עצמאי או עם חברה: יש מתווכים שעובדים עם חברות שונות, כמו למשל רימקס או אנגלו סכסון. מצד אחד, המתווך נהנה ממעטפת של פרסום ושיווק. מצד שני, החברות הללו נוטלות לרוב חלק משמעותי מהעמלות. האם זה שווה? כל מתווך מחליט לעצמו ופועל בהתאם למה שמתאים עבורו.
  • זיהוי אזורי ביקוש: מתווך טוב לומד להכיר את האזור שבו הוא פועל ולזהות איפה הביקוש הוא הגבוה והיציב ביותר. ביקוש גבוה פירושו עסקאות פוטנציאליות רבות. אזור יוקרתי פירושו עמלות גבוהות, ואזור פחות יוקרתי פירושו עמלות צנועות יותר. עם זאת, סטטיסטית מספר העסקאות שנסגר באזורים עם עמלות נמוכות הוא גבוה יותר.
  • חתירה למטרה: מתווך טוב יודע לאחוז בעסקה ולכוון את שני הצדדים – הרוכשים והמוכרים כאחד – לכיוון סגירת העסקה. זו מיומנות חשובה ביותר והיכולת לסגור עסקאות משפיעה על פוטנציאל הרווח של המתווך.

 

ממה נובעת החשיבות הרבה של מתווך איכותי להשלמת עסקת הרכישה 

 

כאמור, היכולת המשמעותית של מתווך איכותי היא היכולת לממש את הפוטנציאל של עסקת נדל"ן. במצב כיום, בו שוק הנדל"ן הפך להיות פרוע ואגוצנטרי, קיימים חששות הן אצל הרוכשים והן אצל המוכרים. התפקיד של מתווך טוב, מעבר לחתירה למטרה, הוא להפחית את החששות של שני הצדדים לעסקה. הפחתת החששות נוצרת באמצעות יצירת אמון ביכולות המקצועיות ובאמינות של המתווך כציר מרכזי בעסקה. 

 

  1. גישור על פערים: המתווך מגשר על פערים קיימים ומביא את שני הצדדים לעסקה לעמק השווה.
  2. הפחתת חששות: מתווך שהצליח לרכוש את האמון של הצדדים, הופך בעצם לנקודת המשענת שלהם בדרך להשלמת העסקה.
  3. חשיבה מחוץ לקופסה: ההיגיון אומר שמי שפונה למתווך הוא מי שמעוניין להפיק את התועלת הרבה ביותר מהממון שברשותו, או מהנכס שלו. לעיתים מזומנות, חשיבה מחוץ לקופסה עשויה להשלים את העסקה. למשל – מציאת מימון להון העצמי הנדרש לרוכשים, או מציאת הדרך לאשר להם משכנתא גבוהה.
  4. קשרים מקצועיים: למתווך טוב יש קשרים מקצועיים במקומות שונים – בנקים, חברות מימון, חברות ביטוח ועוד. הקשרים הללו עשויים להועיל בדרך להשגת מימון ובגירת עסקה. המתווך עוזר לעצמו, אבל יותר מכך הוא עוזר לצדדים להגיע לעסקת הרכישה שהם כל כך מעוניינים בה.

 

בניגוד למה שנהוג לחשוב, מתווך נדל"ן לא רק לוקח את הכסף ומחתים את הצדדים על חוזה. המתווך מלווה את כל הצדדים לעסקה מרגע יצירת הקשר ועד להעברת הנכס מד ליד והעברת התמורה לצד השני.

 

קורס תיושוך נדלן מחיר

 

מהן הדרישות החוקיות ממתווכי נדל"ן ואיך ניתן לעמוד בהן

 

חוק המתווכים מגדיר בצורה מדויקת את התפקיד של מתווך בעסקאות בכלל ובעסקאות נדל"ן בפרט. על פי סעיף 5(א) לחוק המתווכים, ישנם שישה תנאים שאמורים להתקיים, על מנת שאדם יוכל להשלים הליך קבלת רישיון תיווך נדל"ן:

 

  1. אישור לעבוד בישראל: מי שעוסק בתיווך נדל"ן חייב להיות אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל. ואולם גם מי שאיננו אזרח או תושב ויש לו היתר עבודה בישראל, עשוי להיות זכאי לקבלת רישיון מתווך.
  2. גיל: רק מי שגילו מעל 18 שנים יכול לעסוק בתיווך.
  3. העדר פשיטת רגל: מי שמוגדר פושט רגל, לא יוכל לקבל רישיון מתווך או לחדש אותו. 
  4. העדר הרשעות בעבירות קלון: מי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון בחמש השנים לפני הגשת הבקשה לרישיון מתווך, לא יקבל רישיון כזה.
  5. ריצוי עונש בגין עבירה: לא ניתן לקבל רישיון תיווך, אם מבקש הרישיון עדיין מרצה עונש, בכל סוג של עבירה. לצורך העניין, גם עבודות שירות נחשבות למאסר לכל דבר ועניין. חשוב לציין שרק בתום שישה חודשים ממועד תום ריצוי העונש ניתן להגיש בקשה לקבלת רישיון מתווך.
  6. עמד בבחינות: מי שמבקש רישיון מתווך, חייב לעבור קורס תיווך נדל"ן ולעמוד בהצלחה בבחינה לקבלת רישיון תיווך במקרקעין. 

 

מכל שש הדרישות, העמידה בבחינה היא הדרישה היחידה שדורשת פעולה אקטיבית והשקעה של זמן ומאמץ בלימודים. עם זאת, הלימודים לקראת המבחן חושפים את המתווך לעתיד לצדדים שונים של עולם התיווך ולפן החוקי של העיסוק במקצוע חשוב זה.

 

מה כולל קורס תיווך נדל"ן ומה לומדים בו

 

קורס תיווך מומלץ בנדל"ן עוסק בעיקר בהיבטים המשפטיים והחוקיים של תיווך הנדל"ן. לא בכדי, מי שאמון על בחינת המועמדים והענקת רישיון התיווך הוא משרד המשפטים ולא שום משרד ממשלתי אחר. בדרך כלל, הקורס מתמקד בהיבטים המשפטיים של עסקת נדל"ן, ומציג בפני הלומד את כלל הסעיפים החוקיים הנוגעים לה. בחלק משמעותי מהקורסים יש התמקדות גם בהיבטים האתיים של ההתנהלות של מתווך הנדל"ן.

 

את חומר הלימוד הנדרש לקראת הקורס, ניתן למצוא באתר משרד המשפטים, האגף לאסדרת מקצועות, תחת הסעיף "חומר לימוד לבחינה בדיני מתווכים במקרקעין". עם זאת, מרבית המכללות המתפעלות קורסים בנושא תיווך, מספקות לתלמידים את כלל החומרים הנדרשים ללימודים. החומר כולל שני מסמכים הכוללים כמאתיים עמודים כל אחד, והמפרטים את כלל ההיבטים החוקיים של מקצוע התיווך. 

 

מהן עלויות הקורס ומה משפיע עליהן 

 

קורס תיווך בנדל"ן אמור להעניק ללומד בו את הכלים שיאפשרו לו לעבור את מבחן המתווכים ולהפוך למתווך מורשה במדינת ישראל. יחד עם זה, עלויות הקורס עשויות להשתנות בין מוסד לימודי אחד למשנהו, ובין חברה אחת המציעה קורס כזה לחברה אחרת. ככלל, טווח המחירים הוא רחב, ועשוי לנוע בטווח שבין 1,500 ₪ ויותר, לבין 8,000 ₪ ויותר. העלויות תלויות במידה רבה באמות המידה כדלקמן:

 

  • יסודיות הקורס: יש קורסים המציגים את חומר הלימוד ומתמקדים בסעיפים מרכזיים או כאלה שבהם נעשה שימוש תכוף במהלך העבודה. קורסים אחרים מרחיבים את היריעה, ומבהירים לתלמידים את כלל הסעיפים הכלולים בחוק ואת החשיבות שלהם.
  • מקום הקורס: האם הקורס הוא פרונטלי, באמצעות זום או קורס המתבסס על הרצאות מוקלטות.
  • מטרת הקורס: אם הקורס נועד למתווכים שיעבדו בשירות החברה המעבירה את הקורס, המחירים יהיו שונים מאלה של קורס תיווך לעצמאיים.

 

לרוב, החברות השונות המעבירות קורסי נדל"ן כגון רימקס, או חברת אנגלו סכסון, מעוניינות לקלוט את מי שיעברו את הקורס בהצלחה לצוות המתווכים שלהן. חברות אחרות, כמו מכללת IPC, מתמקדות בקורסים אונליין ופחות בקורסים פרונטליים. קורס איכותי נוסף מועבר על ידי המומחים של איגוד המתווכים, ומעניק ידע נרחב בתחום המבוסס על ניסיון עשיר של המורים והמנחים בקורס.

 

נוסף על הקורסים שצוינו כאן יש קורסים המציגים בפני התלמידים, נוסף על הנושא החוקי, מגוון אמצעים טכנולוגיים שעשויים לסייע להם. בין השאר, עשויים קורסים כאלה לכלול את יסודות השיווק באינטרנט, כמו גם תוכנות ואמצעים שונים שיכולים להפוך את מלאכת השיווק מצד אחד ואיסוף החומרים על נכסים פוטנציאליים מצד שני ליעילים יותר. באתר מכללות ניתן למצוא מכללות שונות המציעות קורסים ייעודיים למתווכים.

אלי שאנן מתווך משרד תיווך
אלי שאנן
מנהל ומייסד משרד תיווך אונו נדל"ן

מנהל מקצועי פורום תיווך באתר

שמי אלי שאנן, אני הבעלים והמייסד של משרד התיווך, המתמחה כבר שנים בליווי מוכרים וקונים באחת העסקאות החשובות בחייהם – מכירה ורכישה של נכסים למגורים ולהשקעה. למידע נוסף על משרד התיווך לחצו כאן